پرونده «جام‌جم» برای برنامه‌های رسانه‌ ملی و گفتگو با دست‌اندرکارانش در سالگرد سردار دل ها

تماشای هجرت چهار ساله یک جهانمرد 

ما می‌خواستیم یکی که مو سپید کرده، برای‌مان پدری کند؛ تو خودت موسپید و پدر همه ما بودی. برای ماندن تو، باید چه کسی را واسطه می‌کردیم؟ مو و ریش سپیدت که نه، قلب بزرگت بود که همه ما را تبدیل به فرزندات کرده بود.
ما می‌خواستیم یکی که مو سپید کرده، برای‌مان پدری کند؛ تو خودت موسپید و پدر همه ما بودی. برای ماندن تو، باید چه کسی را واسطه می‌کردیم؟ مو و ریش سپیدت که نه، قلب بزرگت بود که همه ما را تبدیل به فرزندات کرده بود.
کد خبر: ۱۴۳۸۹۵۹
نویسنده گروه رسانه

لبخند و آن‌شانه‌های خسته بود که چشم همه ما فرزندان ایران را نگران قدم به قدم یک پدرانگی‌هایت می‌کرد. فرقی نمی‌کرد که فرزند شهید یا یک فرد معمولی باشیم؛ چون خوب می‌دانستیم که چشم تو نگران همه فرزندان این خاک است و به اندازه دورتادور این گربه‌ای که نشسته و یک وجب هم از هویتش کم نشده، دویده‌ای و خسته‌ای. برای خودت خوشحال بودیم که به آرزوی شهادت رسیده‌ای و بالاخره یک نفس راحت می‌کشی. برای دل خودمان اما، غصه داشتیم. برای از دست دادن پدر، برای رفتن یک چشم نگران، برای نبودن کسی که تا وقتی بود، کسی جرات نمی‌کرد به ما چپ نگاه کند. حالا چهار سال است که وقتی ساعت به وقت ۱ و ۲۰ می‌رسد، قلب یک ملت تندتر می‌زند و یاد سحرگاه ۱۳ دی می‌افتد. نبودنت هیچ وقت عادی نمی‌شود؛ چه چهار سال و چه ۴۰ سال.

این چهار سال که از شهادت حاج‌ قاسم سلیمانی می‌گذرد، بسیاری از آثار نمایشی، مستند‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به شخصیت این شهید پرداختند که هر کدام یک زاویه تازه را انتخاب کرده بودند. در پرونده پیش‌رو، ضمن ادای دین به یاد این شهید، با برخی عوامل از‌جمله مجری، کارگردان و تهیه‌کننده‌های این ویژه برنامه‌ها گفتگو کردیم تا حال و هوای خودشان را از تولید این برنامه‌ها جویا شویم و برخی از مهم‌ترین برنامه‌های سالگرد امسال حاج‌قاسم را مرور کردیم. برنامه‌هایی که با دو مناسبت دیگر یعنی میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و بنیانگذار انقلاب (ره) گره خورده است. 

مادرم می‌گفت: «تو خودت محرم اسراری» 

فاطمه افشاریان را بیشتر مخاطبان به واسطه اجرا در برنامه‌های مختلف تلویزیونی می‌شناسند، اما حضورش در برنامه‌هایی با حال و هوای شهید حاج‌قاسم سلیمانی، یک دلیل محکم دارد و آن، دردآشنا بودنش با خانواده‌های شهداست. پدر فاطمه افشاریان از نیرو‌های حاج‌قاسم بود و در سال ۱۳۸۷ به فیض شهادت نائل شد. فاطمه مثل خیلی دیگر از فرزندان شهدا، حاج‌قاسم را مثل پدرش می‌داند. کما این‌که در زمان حیات این شهید، مثل فاطمه سلیمانی و دیگر فاطمه‌ها، همیشه یک جای مشخصی در قلب حاج‌قاسم داشته است. درست مثل همان فیلمی که بعد از شهادت شهید سلیمانی منتشر شد و دل‌دل‌کردن‌های حاج‌قاسم را در راهروی بیمارستان و برای خانواده یک شهید نشان می‌داد. این‌ها برای ما که می‌نویسیم و از دور نگاه می‌کنیم، مثل یک تصویر ساده و یک اتفاق است، اما امثال فاطمه افشاریان این نگرانی‌ها و عاشقی‌ها را زندگی کرده‌اند و همین هم باعث شده حضور افشاریان در ویژه‌برنامه‌های مربوط به سالگرد حاج‌قاسم، رنگ و بوی واقعی‌تری به خود بگیرد. افشاریان درباره دغدغه و انگیزه‌اش برای حضور در این برنامه‌ها به جام‌جم می‌گوید: یکی از دلایلی که خودم دوست دارم در برنامه‌های مربوط به سالگرد حاج‌قاسم حضور داشته باشم، اول ارادت قلبی من به این شهید و بعد، این بوده که پدر من از نیرو‌های حاج‌قاسم بود که سال ۱۳۸۷ به شهادت رسید. حاج‌قاسم خیلی به خانه ما می‌آمد و پدر من هم زمانی به شهادت رسید که نیرو‌های قدس خیلی شهید نشده بودند و حاج‌قاسم سرش خلوت‌تر بود. در واقع زمان بیشتری داشت. خیلی وقت‌ها هم در ایام فاطمیه ما به خانه آن‌ها می‌رفتیم. مداوم با ایشان تعامل داشتیم. یک جور‌هایی پدر ما شده بود و بعد از پدرم، واقعا ایشان پدر ما بود. وقتی به خانه ما می‌آمدند به من می‌گفتند تا الان دوتا فاطمه داشتم که دختر خودم و دختر شهید مغنیه بود و حالا سه فاطمه دارم و تو هم دختر من هستی. حرف‌های این‌چنینی این شهید باعث می‌شد که ما ایشان را پدر ببینیم. مثل یک پدر هوای ما را داشتند و اگر مشکلی داشتیم تماس می‌گرفتند که نگران نباش.

وی ادامه می‌دهد: همه این‌ها باعث می‌شد حاج‌قاسم برای ما مثل یک پدر باشد. جریان دفاع از حرم هم که پیش آمد، باز هم با ایشان در تعامل بودیم. این اواخر سرشان خیلی شلوغ شده بود. بعد از شهادت ایشان، من و برادرم، فرزندان شهید کاظمی، فرزندان شهید مغنیه و در کل ۵-۶ فرزند شهید بودیم که توانستیم در زمان تشییع، کنار مزار ایشان باشیم و در حلقه اول حاضر شویم. بعد از خاکسپاری حاج‌قاسم در کرمان، شب عجیبی را پشت سر گذاشتیم. همان شب، غربت خاصی را احساس کردم. آن زمان عهد کردم و گفتم تا زمانی که زنده و در فضای رسانه و ادبیات فعال هستم، تلاش می‌کنم اسم ایشان را زنده نگه دارم. باورم این است که این شهید در زمانی که زنده بود، تلاش‌ش این بود که خم به ابروی ما نیاید و مثل یک وجدان بیدار عمل می‌کرد. برای همین به خودم قول دادم که در این مسیر باشم.

افشاریان می‌گوید: بعد از شهادت حاج‌قاسم، برنامه‌های مختلفی روی آنتن رفت که من گاهی به عنوان مجری یا شاعر در این برنامه‌ها حضور داشتم. اما برنامه مثل پدر و مهمان داریم، اولین برنامه‌هایی بود که عنوان من میزبان قید شد. واقعا هم حال و هوای میزبانی از حاج‌قاسم را داشتم. در این برنامه‌ها در باره حاج‌قاسم با مهمانان صحبت می‌کردیم که در برنامه اول فرزندان شهدا و در برنامه امسال، مادران شهدا حضور پیدا کردند. فضای برنامه سال قبل هم خیلی متفاوت بود. حتی در برنامه سال قبل گاهی متوجه می‌شدم که عوامل خودشان در حال گریه هستند. مدل این دو برنامه اصلا فضای برنامه تلویزیونی نبود و انگار دور هم جمع شده بودیم که از شهیدی بگوییم که همه عاشقش هستیم. برای همین هم بازخورد‌های بسیاری از برنامه سال قبل گرفتیم. مهمان داریم در واقع فصل دوم برنامه سال قبل است که به دلیل تلاقی سالگرد حاج‌قاسم با روز مادر، سراغ مادران شهدا رفته است. این خودش چالش بود که هم فضای شاد روز میلاد را داشته باشیم و هم فضای حزن روز شهادت حاج‌قاسم رعایت شود. چالش آن از پوشش مجری تا دکور احساس می‌شود و باید رعایت می‌کردیم که خداروشکر درست مدیریت شد.

این مجری در خصوص پیچیدگی اجرا در برنامه‌های مربوط به یاد و نام حاج‌قاسم هم اینطور بیان می‌کند: امسال اتفاق خاصی افتاد و دوستان مکتب حاج‌قاسم پیشنهاد کردند که یکی از مادران شهدایی که مهمان ما می‌شود، مادر من باشد. خیلی کار سختی بود. در عین حال نکته جالب این بود که مادر من درهیچ برنامه‌ای حاضر نشد که همراه من باشد یا بخواهد به استودیو بیاید. این بار، چون بحث حاج‌قاسم بود، تا به او گفتم، پذیرفت. در همه قسمت‌های ویژه‌برنامه امسال، جریان زندگی را احساس می‌کردم و برایم کاملا واقعی بود، چون همه مادران شهدا، تجربیات مشابه مادر من را داشتند. احساس می‌کردم که در حال گفتگو با مادر خودم هستم.

وی ادامه می‌دهد: از برنامه سال قبل هم بازخورد‌های بسیار خوبی گرفتیم. حتی برخی کاربران توییتر نوشته بودند مجری مناسب برای برنامه مناسب فاطمه افشاریان است. احساس می‌کردم به واسطه تجربه‌ای که خودم در شهادت پدر داشتم، در قامت یک مجری آشنا به موضوع حاضر شده‌ام. اصلا فضا برای من غریب نبود و مثل خانه خودمان بود. حس می‌کردم مثل محرم اسرار از خیلی چیز‌هایی که می‌گویند آگاه هستم. خاطرم هست وقتی مادرم مقابل من برای گفتگو قرار گرفت، به من گفت «تو خودت محرم اسراری» و گفتگو اینگونه شروع شد. این باعث شد روال برنامه درست از آب درآید.

افشاریان می‌گوید: البته اینطور نبود که در گفتگو با مادران شهدا، برای اولین‌بار با آن‌ها روبه‌رو شوم. خیلی‌هایشان را از قبل می‌شناختم. مثلا وقتی مادر شهید قربانخانی آمد، دیدم روسری مشکی سرشان است. گفتم حاج خانم مگر رهبری نگفته شما باید رنگی بپوشید؟ من روسری سرم را به ایشان دادم. به من با خنده می‌گفت «من تا حالا روسری صورتی سر نکردم» و می‌خندیدیم. آن‌قدر فضا راحت بود که حال‌مان کنار هم خوب بود. پیش از این دورهمی زیاد داشتیم که به بهانه حاجقاسم دور هم جمع شویم و همه همدیگر را می‌شناختیم. انگار در این برنامه‌ها به بهانه حاج قاسم دوباره کنار هم جمع شدهبودیم. باید از دوستان مکتب حاج قاسم هم تشکر کنم در هر برنامه به جزئیات و تناسب برنامه دقت می‌کنند. به نظرم همچنان روی مسأله فرزندان و خانواده شهدا می‌توان کار کرد.

برنامه‌سازی از زاویه‌های متفاوت

مصطفی هیودی، تهیه‌کننده و کارگردان ویژه‌برنامه‌های «مثل پدر» و «مهمان داریم» است که در هر کدام تلاش کرده سراغ سوژه و زاویه متفاوتی برود تا نگاه به زندگی و سلوک حاج قاسم برای مخاطبان جذاب باشد. او در خصوص تولید این برنامه‌ها به جام‌جم می‌گوید: هر سال تلاش می‌کنیم به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم، سراغ تولید برنامه‌ای با محور متفاوتی برویم. سال قبل بیشتر متمرکز بر فرزندان شهدا بودیم. امسال هم به واسطه تقارن روز مادر و شهادت حاج قاسم، سراغ مادران شهدا رفتیم. البته این نکته هم برایمان مهم بود مادرانی را انتخاب کنیم که با حاج قاسم مأنوس بوده یا با او دیدار داشتند.

وی در خصوص دیگر زوایای لازم برای پرداختن به شهید سلیمانی، اینطور بیان می‌کند: به نظرم حاج قاسم آن‌قدر ابعاد مختلفی در زندگی داشته که در پیدا کردن سوژه هیچ وقت به مشکل برخورد نمی‌کنیم. یکی از این زوایا، افرادی هستند که مراوده مستقیم با حاج قاسم نداشته‌اند، اما به درکی از او رسیده‌اند. همیشه در هر برنامه یک قسمت، خاص می‌شود. به نظرم در برنامه امسال، قسمت مربوط به مادر شهید قربانخانی خیلی خاص و متفاوت بود. حتی یک جا مجری برنامه طاقت ادامه و تمرکز نداشت و همه پشت صحنه گریه می‌کردیم. خود مادر شهید می‌گفت بسیاری از مادران شهدا بعد از شهادت فرزندان‌شان به حاج قاسم گله می‌کردند که چرا باید فرزندشان اینطور شهید شود و پیکرشان برنگردد. حتی در قسمت مربوط به مادر شهید قربانخانی یک جا صحبت حاج قاسم را آورده‌ایم که می‌گوید دعا کنید پیکر من هم مثل مجید شما بسوزد. بعد از شهادت حاج قاسم، بسیاری از این خانواده‌ها مثل مادر شهید قربانخانی می‌گفتند چرا این حرف را به او زدیم. حزن برنامه را باید مدیریت می‌کردیم. البته جنس این حزن متفاوت بود. انگار مثل حزن بعد از روضه، حال متفاوت و فرح‌بخشی داشت. هیودی همچنین در خصوص نقش خود مکتب حاج قاسم به این نکته اشاره می‌کند که مکتب در هماهنگی و حمایت از برنامه حضور جدی داشت و این دلگرمی برای آن‌ها بوده‌است.

علاقه به حاج‌ قاسم همه را مقابل دوربین نشاند

یکی از مستند‌هایی که قرار است همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی روی آنتن برود، «۷۲ ساعت» است که روایتی تازه از ۷۲ ساعت آخر زندگی شهیدسلیمانی است که منتهی به شهادت ایشان می‌‎شود. با گذشت نزدیک به چهار سال از شهادت حاج‌قاسم و ابومهدی، همچنان این مستند از جمله مهم‌ترین آثاری است که به آن واقعه می‌پردازد. مهدی مطهر به عنوان تهیه‌کننده، آثار دیگری هم دارد که بی‌ارتباط با سردار دل‌ها نیست. یکی از نکات مهم این مستند، گفتگو با افرادی است که آن‌ها هم به فرمانده شهیدشان پیوسته‌اند. گفتگو‌هایی که شاید آخرین مصاحبه‌های آن‌ها محسوب می‌شود. مطهر، تهیه‌کننده و فیلمبردار این مستند در گفتگو با جام‌جم در خصوص مستند‌هایی که با این محوریت ساخته‌است، بیان می‌کند: من در مجموعه کار‌هایی که مرتبط با این ایام است، زیاد حضور داشتم. یکی از آثاری که در این زمینه ساختم «سلفی با ابومهدی» است که به جریان حضور ابومهدی المهندس فرمانده میدانی حشدالشعبی عراق در جبهه‌های مقاومت می‌پردازد و قسمت دومش «بوسه‌ای از ابومهدی» است که به روایت نقش ابومهدی المهندس در اتحاد نیرو‌های مردمی در عراق نگاه دارد. «خورشید روز سیزدهم» هم اثر دیگری در این زمینه است که با موضوع تشییع و بدرقه پیکر پاک حاج‌قاسم و یارانش ساخته شده‌است. مستند «خاطرات تکه‌تکه» فیلمی است که به نوعی کامل‌کننده همین مستندهاست و پیرامون روایت دکتر علی خفاف، معاون شهید مهندس ابومهدی، در خصوص جزئیات شهادت سرداران مقاومت و اتفاقات آن روزهاست. دکتر خفاف نزدیکی بسیاری با این دو شهید داشته و از این نظر روایت‌های شنیدنی در این مستند دارد. غیر از این اسامی که نام بردم، فیلم‌های دیگری هم وجود دارد که به نحوی درباره حاج‌قاسم هم هست. 

مطهر درباره دغدغه و علاقه‌ای که به ساخت چنین مستند‌هایی دارد هم می‌گوید: فیلم‌های بسیاری با این محوریت ساخته شده‌است. اما قبل از شهادت حاج‌قاسم و ابومهدی، مهم‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی بازتاب این التهابات و مهم‌تر، حل این مناقشات در زمینه‌های مختلف در عراق و سوریه بود؛ بنابراین فیلم‌های بسیاری در این زمینه ساخته شده‌است. شهادت حاج قاسم باعث شد این فیلم‌ها بیشتر دیده شوند. 

وی می‌افزاید: باید بگویم هاشم موسوی و وحید فراهانی در ارتباط با فیلمسازی با موضوع جبهه مقاومت، خیلی به من انگیزه دادند. شهادت این دو عزیز خیلی برای ما سنگین بود. من با توجه به صحبت دوستانی که با نزدیکان شهید جلسه داشتند، به ایده جالبی رسیدم. این که شهید سه روز قبل از شهادتش مجموعه اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد که به شدت دراماتیک بوده‌است. برای همین با یکی از همکاران قدیمی‌ام، مصطفی شوقی در میان گذاشتم و از او خواستم در این پروژه با هم همکاری کنیم. ایشان هم بیش از توانش برای این پروژه انرژی و وقت گذاشت.

مطهر ادامه می‌دهد: عمده کسانی که حاج قاسم را دیده‌بودند نقل می‌کردند سه روز پایانی، ایشان یک حرکت اودیسه‌وار و جاده‌ای داشته و کشور‌های سوریه، عراق و لبنان را در نوردیده و عمده تاکیدات، وصایا، راهکار‌ها و تاکتیک‌ها را به دوستانش در این سه کشور داشته منتقل کرده‌است. یعنی مثل هر بزرگی که می‌داند دیگر در این دنیا نیست، در کوتاه‌ترین زمان ممکن همه رهیافت‌های خود را به دوستانش منتقل کرده‌است؛ لذا ما این موضوع را دستمایه مستند قرار دادیم و همه کار‌هایی که انجام داده، همه آدم‌هایی که دیده و نهایتا خود حادثه و پساحادثه موضوع مستند شد. نکته دیگر این‌که ما سعی کردیم به عراق و سوریه و لبنان سفر کنیم و به همه آدم‌هایی که شهید را دیدند، نزدیک شویم و روایت‌هایشان را بشنویم.

مطهر در ادامه می‌افزاید: اگر همدلی بین دوستان نبود و انگیزه‌ای که همگی داشتیم وجود نداشت، این حرکت یک‌ساله به ثمر نمی‌نشست. نهاد‌هایی مثل سپاه و نیرو‌های قدس همگی پای کار آمدند تا این مستند شکل بگیرد. 

وی همچنین توضیح می‌دهد: این فیلم همه ساله می‌تواند ارزش دیدن داشته‌باشد. متاسفانه افرادی در این فیلم هستند که پیش از پخش از تلویزیون به شهادت رسیدند. به هر حال آدم‌هایی که سوژه ما بودند، در خط مقدم با تروریست‌ها مقابله می‌کنند و از این نظر هرآن ممکن است به شهادت برسند. درست مثل سردارسیدرضی موسوی و سردار حجازی که آخرین گفت‌و‌گوهایشان در این فیلم است.

مطهر در پایان درباره چالش‌های این کار می‌گوید: اگر موضوع حاج‌قاسم نبود به نظرم هیچ آدمی جلوی دوربین نمی‌آمد. اما قصه شهادت ایشان خیلی از طبقه‌بندی‌ها را تغییر داد. بسیاری از آدم‎‌ها به‌خاطر عرقی که به این دو شهید داشتند حاضر شدند مقابل دوربین صحبت کنند. البته فیلم‌های خوب دیگری درباره ۷۲ ساعت از زندگی حاج‌قاسم ساخته شده که کار‌های شریف و درجه یکی است؛ اما من روی کار خودم عرق دارم و یکی از آثاری است که خیلی به آن علاقه‌مند هستم.

نگاهی به فعالیت‌های نهضتی حاج‌ قاسم 

سیدصادق شهربانویی، تهیه‌کننده برنامه جهانمرد است. این برنامه تلاش دارد تا با دعوت از دوستان و نزدیکان حاج‌قاسم از زاویه‌های مختلف زندگی و شخصیت ایشان را روایت کند. شهربانویی در گفتگو با جام‌جم درباره سابقه ساخت برنامه درباره شخصیت حاج‌قاسم در سال‌های گذشته عنوان می‌کند: تیم تولیدی این برنامه را به‌صورت مجزا ساخته بودند، ولی در کنار هم نه. آقای دیانی، سردبیر برنامه جهانمرد، سردبیر مجلد ارزشمند «مکتب حاج‌قاسم» است که زندگی و زمانه این شهید بزرگوار را همان سال اول در مجموعه اوج آماده کرد و بخش زیادی از برنامه‌های تلویزیونی در طول سه سال گذشته با بهره‌گیری از آن مجله بوده است. در همین سه سال هم سردبیری بعضی از برنامه‌ها مثل برنامه «یک و بیست» سال گذشته شبکه افق را بر عهده داشته است، یا آقای نعمت‌اللهی ویژه‌برنامه جهانمرد را در همان سال اول ساخته بودند که یک برنامه ساده گفت‌وگومحور بود. هردوی این‌ها از مستندسازان خوب کشور هستند. وقتی مکتب حاج‌قاسم گفت بیایید این برنامه را بسازید ما سعی کردیم این تیم را تشکیل دهیم که هم به جهت محتوایی و هم فنی بر کار سوار شویم. از جهت ساختار، یک برنامه متفاوت، حرفه‌ای و خارج از قالب‌های مرسوم تلویزیونی. البته من و آقای سیداحمد موسویان، تجربه تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه‌های ترکیبی دفاع‌مقدسی موفق مانند «مهمات» و «حماسه‌خوان» را داشتیم و با میکائیل دیانی در برنامه «چاپ اول» هم دو سال کار می‌کردیم که آن برنامه هم جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون بود.

از وی می‌پرسیم سعی کرده‌اید در برنامه‌هایی از این دست، از چه زاویه و نگاهی شخصیت و زندگی شهید سلیمانی را بررسی کنید؟ او پاسخ می‌دهد: در چهار سال گذشته عموما سراغ کارکرد‌های فرهنگی ــ اجتماعی حاج‌قاسم در داخل کشور رفته‌اند و اثرات بین‌المللی و فعالیت‌های نهضتی و جهادی ایشان در منطقه را کمتر بررسی کردند. ما در این برنامه روی این حوزه ذره‌بین گذاشتیم و تلاش کردیم برنامه‌ای بسازیم که فعالیت‌های نهضتی و جریان‌ساز حاج‌قاسم را ببینیم. سعی کردیم این جنبه را با بیان جزئیات، رفتن سراغ ناگفته‌ها و ... ارائه دهیم. 

شهربانویی ادامه می‌دهد: برای ساخت برنامه زمان کمی داشتیم و از سویی می‌خواستیم برای حاج‌قاسم سنگ‌تمام بگذاریم. سعی کردیم یک دکور متفاوت با برنامه‌های تلویزیونی مرسوم مناسبتی بسازیم که به نظرم تاثیرگذار هم شده است. همچنین در سردبیری برنامه جلسات کارشناسی بسیاری داشتیم که محتوا بتواند در موجزترین حالات، اطلاعات کاملی هم بدهد. ما شبانه‌روزی تلاش کردیم برنامه‌ای آبرومند و در شأن شهید قدس بسازیم.

وی درباره تمایز اثرش نسبت به سایر آثاری که درباره این شخصیت ساخته می‌شوند بیان می‌کند: همه آنچه گفتم نقطه تمایز‌های این برنامه است. یک تیم سردبیری حرفه‌ای و صاحب تحلیل که محصولات تولیدی‌شان مرجع همه تیم‌های تولیدی دیگر است. یک دکور متفاوت، طراحی برنامه متفاوت و استفاده از قالبی خلاقانه و غیرمعمول این برنامه را متمایز می‌کند و البته حضور شاهدان عینی و میدانی و ناگفته‌های آن‌ها هم برای مخاطب جذابیت را بیشتر از دیگر تولیدات کرده است.

ادای دین رسانه‌ ملی به سردار شهید مقاومت

همان‌طور که اشاره شد رسانه‌ملی تلاش کرده است در این روز‌ها با تدارک برنامه‌هایی، دینش را به شهیدالقدس، بزرگ‌شاگرد مکتب‌خمینی (ره) ادا کند. میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما و دبیر ستاد رسانه‌ای شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی پیرامون برنامه‌های ویژه رسانه‌ملی در این ایام بیان کرد: عملیات طوفان‌الاقصی و مقاومت قهرمانانه مردم فلسطین و غزه از یک‌سو و بیداری فطرت‌های انسانی در سراسر جهان و همچنین بی‌آبرویی آمریکا و افتادن نقاب از چهره تمدن غربی از سوی دیگر، قرابت و تقارنی درونی با مکتب سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی دارد و امسال که چهارمین سالگرد عروج ملکوتی این شهید عزیز است که با عملیات طوفان‌الاقصی مقارن شده و این تلاقی را معنادارتر کرده است. امروز در رفتار آزادیخواهان در گوشه‌گوشه جهان ازجمله غزه، سوریه و لبنان، مکتب این شهید بزرگوار متجلی ا‌ست. گویی بعد از شهادت ایشان، حاج‌قاسم‌های دیگری را در طوفان‌الاقصی مشاهده می‌کنیم که به‌پا‌خاسته و مقاومت می‌کنند تا پیروزی حتمی و ریشه‌کن شدن رژیم غاصب صهیونیستی.

متناسب با فضای داخلی و منطقه در این ایام، ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت و هفته جهانی مقاومت براساس پنج سیاست کلان یعنی تشریح شخصیت و سیره شهید حاج‌قاسم سلیمانی، تشریح نقش انقلاب در رشد و بالندگی شهید سلیمانی، تبیین و ترویج ابعاد مکتب شهید سلیمانی با تاکید بر مسأله فلسطین، انعکاس پیامد‌های شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در کشور و منطقه و تشریح نقش شهید سلیمانی در تقویت جبهه مقاومت و نیرو‌های مجاهد فلسطینی طراحی و تولید شده‌اند و مهم‌ترین رویکردی که در این ویژه‌برنامه‌ها از سوی ستاد رسانه‌ای چهارمین سالگرد در حال دنبال‌شدن است معرفی حاج‌قاسم در سه وجه و ساحت ملی، امتی و جهانی ا‌ست.

در معاونت سیما ویژه برنامه‌ها و تولیداتی برای پخش در این ایام پیش‌بینی و تدارک دیده شده که شامل مجموعه داستانی، مستند‌های تولیدی، برنامه‌های تلویزیونی، نماآهنگ و برنامه‌های کوتاه خواهد بود. 

در حوزه معاونت صدا رادیومقاومت همزمان با عملیات طوفان الاقصی کار خود را شروع کرده و تا پایان دی‌ماه به پخش برنامه‌های ویژه این ایام در ساختار‌های مختلف می‌پردازد. همچنین سایر شبکه‌های رادیویی ازجمله رادیوایران، رادیوتهران، رادیوجوان، رادیوفرهنگ، رادیوگفت‌وگو و ... برنامه‌های ویژه‌ای برای چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی تدارک دیده‌اند.

علاوه بر برنامه‌های شبکه‌های سراسری، در حوزه معاونت امور استان‌ها، همه مراکز صداوسیما در برنامه‌های ویژه و انعطافی خود طراحی مفصلی برای چهارمین سالگرد کرده‌اند که شامل برنامه‌های فارسی و با گویش‌های محلی در سراسر کشور است. پهلوانی برای تمام مردم، سربازنامه، قصه قاسم، هم‌نفس، مرد مقاومت و انبوهی از عناوین برنامه‌های دیگر، نمونه‌هایی از برنامه‌های همکاران پرتلاش ما در مراکز استان‌ها برای این ایام است.

در معاونت سیاسی علاوه بر پوشش آخرین اخبار و رویداد‌های مرتبط، مجموعه‌ای از برنامه‌های سیاسی تحلیلی، مستند و گفتگو پیش‌بینی شده‌است و در معاونت برون‌مرزی نیز شبکه‌های پرس، هیسپان تی‌وی، العالم، الکوثر و ... بیش از صد عنوان برنامه ویژه و انعطافی برای مخاطبان غیرفارسی‌زبان خود تدارک دیده‌اند.

مرکز بسیج سازمان، امسال هم در کنار تولید برنامه‌های ویژه، به همراه همکاران مرکز کرمان، وظیفه عملیات میدانی پوشش مراسم سالگرد در کرمان را برعهده گرفته‌است و در طول یک هفته منتهی به روز شهادت حاج‌قاسم، حجم وسیعی از ارتباط‌های زنده و تولیدی و تصاویر زیبای حضور مردم قدرشناس، به‌خصوص در گلزار شهدای کرمان را تقدیم بینندگان خواهد کرد.

از اقدامات دیگر، انتخاب و تحویل نزدیک به صد قطعه نماآهنگ و بیش از ۱۵۰ قطعه فایل صوتی موسیقی و سرود از سوی دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان است.

با هدف بهره‌برداری بیشتر از گنجینه تولیدات موجود و تسهیل دسترسی به تولیدات جدید، گزیده تولیدات سال‌های گذشته در ساختار‌های مختلف و نیز تولیدات متمرکز جدید، طی روز‌های جاری در اختیار نمایندگان معاونت‌های مختلف سازمان قرار گرفته است. شعار مصوب چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم، با الهام از لقبی که اسماعیل هنیه، از رهبران جبهه مقاومت به این شهید سرافراز دادند، «شهید القدس» است و پویش محوری ما، پویش #به_نیت_حاج_قاسم با رویکرد انجام یک کار خیر توسط آحاد شیفتگان این مکتب حسینی و هدیه به روح بزرگ ایشان و ارسال خبر و تصاویر آن‌ها برای پخش از رسانه‌ملی است که با همراهی همکاران‌مان در معاونت فضای مجازی و شبکه‌های مختلف صداوسیما، در هفته دوم دی عملیاتی شد.

با توجه به تلاقی چهارمین سالگرد با روز ولادت حضرت زهرا (س)، فضای عمومی برنامه‌های مرتبط با حاج قاسم، پرهیز از عزاداری و اتخاذ رویکرد حماسی است.

سیمای شکوهمند سردار دل‌ها

تلویزیون با تدارک ویژه‌برنامه‌های سالروز میلاد حضرت زهرا (س) یاد سردار دل‌ها و گرامیداشت سالروز ولادت امام راحل (ره) را پاس می‌دارد که در اینجا با عنایت به موضوع پرونده پیش رو، نگاهی به ویژه‌برنامه‌های شهادت سردار سلیمانی داریم. 

در شبکه یک مجموعه مستند ده قسمتی «جهانمرد» با موضوع روایت کودکی تا مجاهدت‌های سردار حاج قاسم سلیمانی از پنجم دی ماه آغاز شده و تا فردا ۱۴ دی ماه هر شب ساعت ۲۳ در مدت زمان ۶۰ دقیقه پخش می‌شود. برنامه «یک و بیست» با موضوع مرتبط با ایام شهادت سردار سلیمانی تا فردا پنجشنبه ۱۴ دی هر روز ساعت ۱۷ به صورت زنده روی آنتن می‌رود. ویژه‌برنامه مراسم سردار سلیمانی نیز در سالروز شهادت ایشان امروز از ساعت ۱۹ پخش خواهد شد. علاوه بر این، چندین مستند کوتاه با موضوع سردار سلیمانی نیز از شبکه یک روی آنتن می‌رود. 

در شبکه دو برنامه «مهمان داریم» که مجموعه‌ای از روایت‌های شنیدنی مادران شهدا در دیدار با سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را روایت می‌کند، حوالی ساعت ۱۹ راهی آنتن می‌شود. برنامه صبحگاهی «صبحانه ایرانی» با رویکرد چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی هم ساعت ۷ صبح از شبکه دو پخش می‌شود. برنامه «پاورقی» که ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه روانه آنتن می‌شود، مواجهه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با شهادت حاج قاسم سلیمانی و شخصیت برجسته ایشان را به زبان طنز نقد می‌کند.

در شبکه سه نیز علاوه بر ویژه‌برنامه‌ها، مینی سریال ترور از فردا ۱۴ دی ماه پخش خود را آغاز خواهد کرد. این سریال راوی ماجرای یکی از ترور‌های نافرجام حاج‌قاسم است. 

ویژه برنامه متفاوت و صریح «سپهبد» شبکه چهار درباره حضور منطقه‌ای ایران و عملکرد سردار سلیمانی است که امیر رضا دلاوری با مهمانانش، علم صالح پژوهشگر و دانشیار دانشگاه ملی استرالیا، قیس قریشی تحلیلگر سیاسی ساکن لندن، کامران پورصفر پژوهشگر و مورخ تاریخ، مسعود اسدالهی تحلیلگر و کارشناس مسائل بین‌المللی، مجید شاکری اقتصاددان و کوروش علیانی نویسنده و پژوهشگر درباره زندگی و عملکرد سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفتگو می‌کند. سپهبد به تهیه‌کنندگی محسن یزدی و اجرای سعید صفار یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه از شبکه چهار پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۴ خواهد بود.

مستند‌های «کابوس آمریکا» ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه؛ «کارت دعوت»، «رزمی چنین» و «سردار بدون مرز» شنبه تا دوشنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

در شبکه تهران برنامه «قرار» امروز از میدان ولیعصر پخش می‌شود. همچنین این شبکه با قرائت دعای کمیل از کرمان و مزار حاج قاسم فردا با مخاطبان خود همراه است. ویژه برنامه «مصلی» نیز در سالروز شهادت حاج قاسم از ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود. همچنین مستند‌های «روایت شیدایی» ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه و «سرباز» ساعت ۲۲ از قاب این شبکه پخش می‌شود.

در شبکه آموزش در سالروز شهادت سردار سلیمانی، گفتگو با صاحبان آثار فرهنگی و هنری در عرصه معرفی سردار دل‌ها، گفتگو با همرزمان و همراهان وی، پخش مصاحبه‌ها، کلیپ‌هایی از وی و همرزمان شهید از برنامه‌های تدارک دیده شده است. محمد قلیچ‌خانی، وکیل دادگستری که مسئولیت رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی را در مجامع بین‌المللی برعهده داشت یکی از مهمانان برنامه «و، اما امروز» خواهد بود. معاون بین‌المللی قوه قضاییه، مستندساز و کارگردان سریال «ترور» که به زندگی سردار سلیمانی می‌پردازد از دیگر مهمانان این ویژه برنامه است.

پخش مداحی و نوا‌های مذهبی، سخنرانی‌های زنده علما از حرم حضرت معصومه (س)، مراسم‌های زنده دعاخوانی از حرم امام رضا (ع) از جمله تدارک شبکه قرآن و معارف سیماست. سخنرانی‌های زنده حجت‌الاسلام و المسلمین مومنی، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی و آیت‌ا... تحریری از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا فردا ساعت ۱۸ برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. قرائت زیارت امین‌ا... به صورت مستقیم از حرم مطهر امام رضا (ع) امشب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. 

برنامه «مادرانه» که گفت‌وگویی متفاوت با مادران شهدای دفاع‌مقدس است، ساعت ۹ صبح پخش می‌شود. همچنین پخش زنده از هیات‌های مذهبی امشب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه با مداحی ذاکران اهل بیت (ع) روی آنتن می‌رود.

همچنین امروز مستند «۷۲ ساعت» با روایتی از سه روز پایانی زندگی سردار دل‌ها، ساعت ۱۴ پخش خواهد شد. 

مستند «کارت دعوت» هم با پخش تصاویری از حضور خانواده همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی در محل شهادت ایشان فردا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. همچنین مستند دو قسمتی «رفیق شفیع» نیز روز‌های پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۴ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. مستند «رفیق شفیع» به تهیه‌کنندگی علیرضا رستگاران روایت نصرا... جهانشاهی، راننده سردار سلیمانی از سال‌ها معاشرت با حاج قاسم است.

در همین راستا، شبکه قرآن و معارف سیما با تدارک ویژه‌برنامه‌ای ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه با پخش تصاویری زنده از حال و هوای حضور مردم انقلابی در مزار مطهر سردار سلیمانی در کرمان مهمان خانه بینندگان خواهد بود.

محافل قرآنی «شهید القدس» نیز در ایام هفته ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه از شهر‌های مختلف از جمله کرمان، جمکران و ... از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

گروه کودک و خانواده شبکه قرآن و معارف سیما هم با پخش چند برنامه مختلف یاد سردار دل‌ها را زنده نگاه خواهد داشت. مستند «سفر قند» به تهیه‌کنندگی امین سلمان‌زاده و کارگردانی علی صالحی امشب ساعت ۲۱ روی آنتن این شبکه می‌رود. «سفرقند» روایت نوجوانان مستندسازی است که با راهنمایی و کمک مربی روحانی خود، حجت‌الاسلام سیدامیرحسین موسوی، در پی پاسخ به سوالات و شبهات و پیشامد‌های خود سفرشان را روایت می‌کنند.

انیمیشن «چهل شاهد» نیز که راوی زندگینامه شهید سلیمانی از کودکی تا زمان شهادت وی است، امروز ساعت ۱۰ صبح از شبکه قرآن ومعارف سیما پخش می‌شود.
برنامه «منم بچه مسلمان» نیز با موضوع «قهرمان کیست؟» تصویری از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را برای کودکان و نوجوانان ترسیم خواهد کرد.
در شبکه نمایش متناسب با شهادت سردار سلیمانی فیلم سینمایی «تو می‌مانی» به کارگردانی حمید بهمنی امروز ساعت ۱۳ پخش می‌شود.

در شبکه افق مستند «خاطرات آن مرد» امشب ساعت ۲۳ پخش می‌شود. این مستند خاطرات اهالی روستای قنات ملک از شهید حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. روستای پرخاطره و زیبای قنات ملک در کرمان محل تولد و زندگی حاج قاسم است. 

«عیدوک» روایتی از زندگی یکی از اشرار است که از سال ۶۳ شروع به شرارت کرده و این فعالیت‌هایش تا سال ۷۴ ادامه داشته است. این مستند در واقع روایتی از نحوه مواجهه حاج قاسم با چنین شخصیتی است. «عیدوک» امروز ساعت ۱۸ از شبکه افق پخش می‌شود.

مستند «دوئل بوکمال» روایتی از عملیات آزادسازی بوکمال یا نبرد «بادیه» را به تصویر کشیده است که فردا ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه افق می‌رود.
مستند «۷۲ ساعت» نیز امروز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه افق پخش می‌شود.

مستند «راز شهادت» با محوریت جستار‌هایی در جایگاه و معنای شهید و شهادت، با حضور آیت‌ا... تحریری، آیت‌ا... یزدان‌پناه، آیت‌ا... فروغی، استاد محمد‌تقی فیاض‌بخش و وحید یامین‌پور تولید شده است. این مستند تا جمعه ۱۵ دی ماه ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

برنامه «به افق فلسطین» در شب‌های منتهی به شهادت حاج قاسم سلیمانی به صورت ویژه به نقش و حضور سردار می‌پردازد و ساعت ۲۰ از شبکه افق پخش می‌شود.
در شبکه سلامت سیما برنامه «ضربان» ساعت ۱۶ میزبان پزشک همرزم حاج قاسم سلیمانی است و مستند «مردان زندگی» نیز به این مناسبت ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه به مدت ۴۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. 

در شبکه مستند، «خاطرات آن مرد» روایتی از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زادگاهش، روستای قنات ملک است. این مستند امروز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه است.

مستند «دوئل بوکمال» هم امروز ساعت ۲۰ در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است و فردا ساعت ۱۰ تکرار می‌شود.
فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده روایتی از ناگفته‌های زندگی شهید قاسم سلیمانی از زبان سردار محمد جمالی، همرزمش است و با نگاهی به دوران حضور حاج‌قاسم در منطقه جنوب‌شرق کشور از مهم‌ترین دوران فعالیت ایشان تولیده شده است که فردا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود و بازپخش آن جمعه ۱۵ دی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه است.

در شبکه امید ویژه‌برنامه «عمو قاسم» به‌صورت زنده از ساعت ۱۹ به مدت ۹۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. همچنین میان برنامه «نونوا» در ساعات ۱۱ و ۴۵ دقیقه، ۱۷ و ۲۳ و ۴۵ دقیقه پخش می‌شود.

در شبکه جام‌جم مستند‌های «در میانه آتش» ساعت ۸، «مثل کوه مثل باران» ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه، «توطئه برای شام» ساعت ۲ بامداد به مناسبت سالگرد شهادت سردار دل‌ها پخش می‌شود.

در شبکه فراتر مجموعه مستند «قاف» براساس کتابی به همین نام، در پنج قسمت، با تلفیق موشن کمیک و تصاویری از تنها گفت‌وگوی تلویزیونی سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی ساخته شده که توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تولید شده‌است. این مجموعه برش‌هایی از خاطرات سردار دل‌ها و مرد میدان، شهید حاج‌قاسم سلیمانی را با بیان روایت‌هایی از رشادت‌های جبهه مقاومت بازگو می‌کند و درباره مسائلی توضیح می‌دهد که شاید دلایل استراتژیک آن برای بسیاری از ما روشن نباشد، مانند ضربه متقابل حزب‌ا... لبنان و موشک‌های دریایی به‌عنوان یک رویداد غیرقابل انتظار و... این مجموعه بعد از اذان مغرب پخش می‌شود.

آوای مقاومت بر امواج رادیو

شبکه‌های مختلف رادیویی با تدارک ویژه‌برنامه‌های مختلف به تشریح شخصیت و سیره شهید حاج‌قاسم سلیمانی و تبیین و ترویج ابعاد مکتب شهید سلیمانی و... می‌پردازند. همچنین روز مادر را گرامی می‌دارند که در ادامه این پرونده نگاهی به ویژه‌برنامه‌های شهادت سردار دل‌ها داریم. 

در رادیو ایران برنامه «غزه در اوج» که در راستا با حمایت مادران و کودکان غزه تولید می‌شود، امروز از فداکاری‌های حاج‌قاسم می‌گوید. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود. برنامه «روزی که پروانه شدیم» در این روز به‌صورت ویژه به شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه روی آنتن رادیو ایران می‌رود. برنامه «جهان سیاست» ۱۳ دی نیز به‌صورت ویژه با حضور کارشناسان به روز جهانی مقاومت می‌پردازد. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود. مستند شهید قاسم سلیمانی با نگاهی به شخصیت فرا نظامی این بزرگمرد ساعت ۲۲ از رادیو ایران پخش می‌شود. «رویای آندلس» نیز در همین تاریخ به واکاوی شخصیت سردار سلیمانی می‌پردازد. این برنامه چهارشنبه‌ها ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود. «از ایران تا خان طومان» نگاهی گذرا به جریان تحریف در اندیشه‌های حاج‌قاسم سلیمانی دارد. در این مستند چهره‌های شاخصی از شهید حاج‌قاسم سلیمانی سخن می‌گویند که می‌توان به سرلشکر جعفری و امیرعبداللهیان اشاره کرد. این برنامه نیز در سالگرد شهادت ایشان ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود.

شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه «مکتب سلیمانی» که از ساعت ۱۴ پخش می‌شود با اندیشه‌ها، خط‌مشی فکری و عملی سپهبد شهید قاسم سلیمانی آشنا می‌شوند. همچنین برنامه «سردار دل‌ها» این هفته در دو نوبت ساعت ۱۷و ۴۰ دقیقه و ۲۴ به مدت ۱۵ دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه با همراهان و همرزمان شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفتگو شده است. امروز نیز ویژه‌برنامه «قاسم به روایت قاسم» ساعت ۸ صبح پخش می‌شود و همچنین ویژه‌برنامه «سردار سلیمانی» از گروه کتاب و جامعه ساعت ۹ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به‌طور زنده به شهادت سردار سلیمانی اختصاص یافته است. «عمو قاسم» نیز عنوان برنامه‌ای تولیدی است که در این روز ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

شبکه رادیویی تهران، با هدف تبیین و ترویج ابعاد مکتب شهید سلیمانی ویژه‌برنامه «مسیر آسمانی» را با همکاری پنج شبکه استانی تهران، خوزستان، خراسان رضوی، کرمان و قم تا چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه همزمان با سالروز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی از ساعت ۲۳ پخش می‌کند. تشریح شخصیت و سیره شهید حاج‌قاسم سلیمانی، انعکاس پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی در کشور و منطقه، تشریح نقش شهید سلیمانی در تقویت جبهه مقاومت و همچنین تبیین و ترویج ابعاد مکتب شهید سلیمانی و... از بخش‌هایی است که از ویژه‌برنامه مسیر آسمانی رادیو تهران پخش می‌شود. ویژه‌برنامه گروه ورزش و تفریحات با عنوان مستند «سردار دل‌ها» امروز از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. این مستند در‌خصوص نقش پر رنگ و تاریخی سردار شهید قاسم سلیمانی با محوریت مقاومت در منطقه خاورمیانه از دوران دفاع‌مقدس تاکنون است. از دفاع و آزادسازی خرمشهر گرفته تا مبارزه همه‌جانبه با داعش و بیرون کردن این متجاوزان در عراق و سوریه و پیام حماسی سردار در اعلام پایان داعش و ایجاد نیرو‌های مردمی در این دو کشور.

در رادیو سلامت «سردار بی‌پایان» در این روز با محوریت مقاومت پخش خواهد شد. از بخش‌های مختلف این برنامه می‌توان به گزارش از کرمان و گلزار شهدای کرمان اشاره کرد. با توجه به همزمانی این مناسبت با سالروز تولد فاطمه زهرا (س) موضوع مادران شهید در این برنامه گنجانده شده است. آیتمی با موضوع زندگی‌نامه و وصیت‌نامه سردار پخش می‌شود. همچنین مصاحبه زنده تلفنی با سردار فتحیان درخصوص امنیت و نقش سردار که در سایه آن به پیشرفت‌های علمی و سلامت رسیدیم، اشاره می‎‌شود.

رادیو صبا به این مناسبت ویژه‌برنامه‌های «ردپای حاج‌قاسم سلیمانی، نذر عباس، برای تو، ماجرای سلیمانی، به توان هفت، صبح صبا و مشتاق دیدار» را تقدیم شنوندگان می‌کند. برنامه‌های روایی «ردپای حاج‌قاسم سلیمانی، نذر عباس و برای تو» ساعت ۳ بامداد راهی آنتن می‌شود و مستند «ماجرای سلیمانی» در سه قسمت با موضوع ماجرا‌هایی از زندگی این شهید روی موج می‌رود. برنامه زنده «صبح صبا» ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه با نگاهی متفاوت به گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد. در این شبکه رادیویی امیرحسین مدرس در برنامه ادبی «مشتاق دیدار» با موضوع قهرمان ما به روایت داستان‌هایی از شجاعت و مردانگی می‌پردازد.

ویژه‌برنامه «گذر شهید سلیمانی» رادیو جوان با رویکرد و محوریت همچون؛ به ولایت مداری، دفاع از مظلوم، اقتدار ملی، مقابله با نفوذ، مکتب سردار سلیمانی، محکومیت تروریسم، دشمن شناسی، اتحاد ملی، لحظه‌شناسی و غیرت دینی می‌پردازد. در این برنامه بر حسب این موضوعات، منش شهید سردار سلیمانی بررسی و درباره آن با همرزمان شهید سردار سلیمانی گفتگو می‌شود. این ویژه‌برنامه ساعت ۱۶ پخش می‌شود. 

شبکه رادیویی جوان، ویژه‌برنامه‌های دیگری را مانند «از چیزی نمی‌ترسیدم»، «مشق عشق»، «عقیق و رفیق»، «قلعه‌ای و قصه‌ای»، «مرد میدان» را نیز تدارک دیده‌است. علاوه بر اینها، به‌طور مستقیم از کرمان گزارشگر اختصاصی رادیو جوان لحظه به لحظه مراسم سالگرد شهید سلیمانی را پوشش خواهد داد. در برنامه «کافه رادیو» و «جوونی مجاز» ارتباط زنده برقرار و گزارشگر اختصاصی رادیو جوان با کارشناسان، همرزمان، دوستان و خانواده این شهید به گفتگو می‌پردازد. برنامه‌های «اینجا شب نیست» و «جوان ایرانی سلام» هم به این موضوع می‌پردازند.

رادیو قرآن به تبیین و بررسی شخصیت قرآنی سردار شهید سلیمانی و شهدای همراه ایشان به‌ویژه شهید پورجعفری می‌پردازد. «حکایت جاودانگی» امروز ساعت ۱۸ و ۳۵ دقیقه پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه روز بعد است. برنامه «فصلی دیگر» کار دیگری از گروه تولید و تامین رادیو قرآن هر روز ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه با بخش‌های سخنرانی، پخش تلاوت آیات شهادت، جهاد و وصیت‌نامه سردار سلیمانی روی آنتن می‌رود. پخش این برنامه ۴۰ قسمتی تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت. «روایت حبیب» نیز دیگر برنامه رادیو قرآن با موضوع بزرگداشت مقام شهید سردار سلیمانی که هر روز ساعت ۱۸ و ۳۵ دقیقه پخش خواهد شد.

در رادیو اقتصاد برنامه صبحگاهی «روزی نو» در سالروز شهادت سردار سلیمانی در گفتگو با یکی از همرزمان سردار به پاسداشت یاد و خاطره سردار دل‌ها و تشریح سبک مدیریت جهادی ایشان می‌پردازد. این برنامه شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. برنامه عصرگاهی «گذر بازار» در این روز در گفتگو با سخنگوی ستاد سالگرد شهید سلیمانی به معرفی برنامه‌ها و پویش‌های هفته مقاومت می‌پردازد. گذر بازار شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

برنامه خبری «روی خط اقتصاد» در گفتگو با کارشناسان به انعکاس دستاورد‌های شهیدسلیمانی در احیای مقاومت می‌پردازد. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ پخش می‌شود. 

مستند «ما می‌توانیم» در رادیو اقتصاد دستاورد‌های کشور را معرفی می‌کند و در سالروز شهادت سردار سلیمانی ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به روز ملی مقاومت و دستاورد‌های سردار دل‌ها برای کشور می‌پردازد. 

نمایش «به روایت دل» با موضوع سبک زندگی حاج قاسم سلیمانی از شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود. این مجموعه در پنج قسمت نوشته شده که به روایت زندگی سردار قاسم سلیمانی می‌پردازد، روایت‌ها شامل سبک زندگی و شجاعت ایشان در مقابله با داعش و همچنین دستگیری از نیازمندان و نقش ایشان در پیروزی حزب‌ا... درجنگ ۳۳ روزه است. این مجموعه رادیویی به نویسندگی سهیلا خدادادی، تهیه‌کنندگی نوید جولایی، کارگردانی سعیده فرضی، افکتوری نرگس موسی‌پور، صدابرداری رضا طاهری و با هنرمندی مهرخ افضلی، معصومه عزیز محمدی، شیرین سپه‌راد، احمد لشینی، امیر فرحان‌نیا، مهدی نمینی مقدم، حمید یزدانی، بهرام سروری‌نژاد، فرشید صمدی‌پور، سعید سلطانی، علی زرینی، شهریار حمزیان، محمد شریفی مقدم، مجید سهرابی، امیر زنده‌دلان و محمد مجدزاده، هر روز ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود و ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه روز بعد تکرار آن است.

در رادیو گفتگو برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» به بررسی مکتب شهید سلیمانی و نقش سردار در تقویت امنیت و اقتدار ملی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه سیاسی می‌پردازد. همچنین گفتمان‌سازی، تولید ادبیات مقاومت و دفاع‌مقدس عنوان موضوعی است که برنامه خبری تحلیلی «رویداد» به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم، به‌طور ویژه به آن می‌پردازد. برنامه «بدون خط خوردگی» نیز با بررسی تبیین تاثیر مکتب شهید سلیمانی در وحدت ملی و همدلی اسلامی و همچنین رهبری مقاومت و تامین منافع جمهوی اسلامی ایران روی آنتن می‌رود. برنامه گفتگو محور «امواج شبهه» با محور مکتب شهید سلیمانی و مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن و تبیین رسالت رسانه‌های جبهه مقاومت پخش خواهد شد و مسابقه «جهت اطلاع» با محوریت مکتب شهید سلیمانی به تبیین مفهومی مدیریت جهادی می‌پردازد. «حکایت دلیران» ویژه برنامه‌ای است که به مناسبت سالگرد شهادت قاسم به زندگی شهدای مقاومت می‌پردازد. همچنین برنامه «ملک خاتم سلیمان» به بررسی ابعاد نظری و مدیریتی مکتب شهید سلیمانی در این شبکه رادیویی خواهد پرداخت.

«پیام حبیب» به مدت ۲ دقیقه با موضوع کلام بزرگان درخصوص شهید سلیمانی و سخنان شهید بزرگوار درباره بصیرت، استکبار ستیزی و... از رادیو پیام شنیده می‌شود.
مستند «سردار پهلوان» در مورد ویژگی‌های سردار حاج قاسم سلیمانی به مدت ۱۵دقیقه از ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه تا ۱۵ از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شود.

ساختاری خلاقانه برای روایت جهانمرد

برنامه ترکیبی جهانمرد را نمی‌توان یک برنامه مناسبتی معمولی دانست و آن را صرفا یک مستند نامید. طراحی و اجرای این برنامه که ساختاری خلاقانه دارد و ترکیبی از برنامه تلویزیونی و مستند سینمایی است باعث شده مخاطب با یک اثر متفاوت مواجه شود. مجموعه‌های خوشه‌ای که سبک جدیدی از برنامه‌سازی تلویزیونی هستند به این گونه‌اند که در خلال بیان یک کلان روایت در نقطه‌هایی عمیق می‌شوند و از زاویه‌ای دیگر که به کلان‌روایت برنامه پیوست دارد، برمی‌گردد و برای انتقال این مفاهیم از همه ابزار‌های گفت‌وگوی شاهد عینی، موشن گرافیک، آرشیو استفاده می‌شود تا در مرز بین برنامه تلویزیونی و مستند یک روایت خلاقانه صورت پذیرد. به عنوان مثال در قسمت ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه، بعد از بردن نام شهید عماد مغنیه، آیتمی پخش می‌شود در رثای حاج‌عماد از زبان حاج‌قاسم، بعد وارد موشنی می‌شود که از کودکی تا فرمانده شدن حاج‌عماد را بیان می‌کند و وقتی به نقش ایشان در جنگ ۳۳ روزه می‌رسد، دوباره به روایت اصلی برنامه برمی‌گردیم و مثل این کار در طول برنامه تکرار می‌شود. این برنامه ضرباهنگ بالایی دارد و در هر بخش مخاطب به داده‌ای تازه دست پیدا می‌کند و از این جهت به دیدن برنامه ادامه می‌دهد. البته طراحی دکور برنامه «جهانمرد» نیز در آن‌که بتواند محتوا را بیشتر و بهتر به مخاطب عرضه کند، موثر بوده است. دکوری که الهام گرفته از تونل‌های جبهه مقاومت در ضاحیه لبنان و غزه فلسطین است. برنامه از جهت محتوایی نیز شاید متفاوت از دیگر ویژه برنامه‌های ساخته شده برای حاج‌قاسم باشد. این برنامه سعی دارد با بیان ناگفته‌ها و مکشوفات خود برای مخاطب ایرانی، نقش نهضتی و اثرگذاری کلان حاج قاسم سلیمانی را در شکل‌دهی به غرب آسیای نوین را به نمایش بگذارد و از این جهت با ذکر مصادیقی در دل بحران‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های این شهید بزرگوار نگاه استراتژیک و راهبردی و منطق عقلانیت انقلابی را به تصویر بکشد. حضور یک تیم حرفه‌ای در کنار هم مانند هادی نعمت اللهی و میکائیل دیانی که مستندسازان خوب کشور هستند به همراه صادق شهربانویی که یکی از برنامه سازان موفق تلویزیون در سال‌های اخیر است، توانسته نتیجه‌ای قابل قبول را به عمل آورد و مخاطبان شب‌ها با این برنامه همراه می‌شوند.

پیام «سردار دل‌ها» در رادیو‌های برون‌مرزی

ایران الیوم، ارض المقاومه، عراق الرافدین، فلسطین الیوم، کونوللر سرداری، قیزیل سقاخانا، خداحافظ سردار، مستند داستانی انگشتر (ویژه شهادت سردار سلیمانی)، از چیزی نمی‌ترسیدم، سردار مقاومت، شهید جاویدان، مقاومت و مؤلفه‌های آن در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سردار مقاومت و سرباز ولایت از نگاه همر‌زمان، میراث سردار سلیمانی، مؤلفه‌های امنیت و پایداری از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ازجمله برنامه‌هایی هستند که بعد پخش از رادیو‌های معاونت برون‌مرزی در وبگاه مرتبط با رادیو‌ها نیز بارگذاری می‌شوند. همچنین تهیه و ساخت نسخه‌های شنیداری با محتوای ایثار و شهادت، زندگینامه حضرت امام خمینی (ره) و سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی به بیش از ۲۰ زبان در رادیو‌ها و رسانه‌های معاونت برون‌مرزی در وبگاه و سکو‌های ارتباطی منتسب به این معاونت ازجمله دیگر اقدامات است.

شبکه رادیویی عربی و آفریقایی: کتاب صوتی «سلیمانی منا اهل العراق» (سلیمانی از ما اهل عراق است) به مناسبت فرا رسیدن چهارمین سالگرد شهادت سردار شپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط شبکه رادیویی عربی و آفریقایی تولید و منتشر شده است.

کتاب «سلیمانی منا أهل العراق» حاوى خاطراتى از چند شخصیت عراقی و فرماندهان «حشد شعبی» است که از نزدیک شاهد مجاهدت و جانفشا‌نى‌هاى خالصانه سردار حاج قاسم سلیمانى در راه دفاع از حریم اهل بیت (ع) در عراق و دفاع از ملت و آزادسازى مناطق اشغال شده توسط داعش در آن کشور است. اولین موضوع درخور توجه در متن این کتاب، اظهار ارادت عمیق آنان به سردار شهید و تاثیر شهید سلیمانی بر آن شخصیت‌هاست. در کتاب ۵۶۰ صفحه‌ای «سلیمانی از ما اهل عراق است»، به تشریح نقش سردار شهید سلیمانی در خطرناک‌ترین سه سال تاریخ معاصر عراق پرداخته شده است. این کتاب گویا (المکتبه الصوتیه) در ۸۹ قسمت، نسخه صوتى از کتاب «سلیمانی منا أهل العراق» به قلم ابو لواء البهادلی، محصول گروه نمایش شبکه عربی و آفریقایی، با تهیه‌کنندگى هورا بلال، روایتگرى عدنان اشکورى و نظارت لیث ترابچى تولید شده است.

شبکه تلویزیونی الکوثر به‌مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، روز مقاومت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، برنامه‌های «خلیه حب» (خانواده) با موضوع شهید سلیمانی از نگاه خانواده شهدا، دو قسمت ویژه‌برنامه بزرگداشت سردار سلیمانی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و ولادت حضرت امام خمینی (ره) با محوریت «سبک زندگی مقاومت با نگاه به شخصیت حاج‌قاسم و ابومهدی»، برنامه «رائد المقاومه» با موضوع شهید سلیمانی و محور مقاومت، برنامه «فلسطین الصمود» به تبیین و تشریح تحولات و معادلات جهانی و منطقه‌ای پس از شهادت حاج‌قاسم و تأثیر شهادت حاج‌قاسم بر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی، برنامه «الوجه الاخر» به موضوع «نقش حاج‌قاسم در تبیین، ترویج و تعمیق فرهنگ و سبک زندگی مقاومت» پرداخته می‌شود. همچنین پخش مستند‌های «شهید القدس»، «جمال العراق»، «قبله من ابومهدی»، «خادم‌الرضا»، «رجل المیدان»، پخش بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در‌خصوص شهید سلیمانی در فهرست پخش این شبکه قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی جهانی سحر: کانال آذری شبکه جهانی سحر با پخش مستند «قهرمان» بازگوکننده حس و حال مردان و زنان ترکیه‌ای است که حاج‌قاسم را به‌عنوان یک قهرمان ستایش می‌کنند.

 مستند «ناجی» گزارش اختصاصی از نگاه جوانان ترکیه‌ای به سردار سلیمانی، برنامه‌های سیاسی «میز فلسطین» با موضوع حاج‌قاسم و فرماندهی مقاومت با تاکید بر «طوفان‌الاقصی»، «میز ترکیه» با موضوع رسانه‌های ترکیه و روایت مقاومت «سردار دل‌ها»، برنامه «کمپاس» با موضوع سردار سلیمانی و جغرافیای مقاومت و... در فهرست پخش قرار گرفته‌اند.

کانال بالکان شبکه جهانی سحر: «پادکست فلسطین» نام یک مجموعه تلویزیونی ۱۳ قسمتی است که به تهیه‌کنندگی هیمزو میهایلوویچ در دفتر نمایندگی سازمان در بوسنی‌و‌هرزگوین تولید شده است.

در این برنامه، صباح‌الدین شاریچ، به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های حقوق بین‌الملل و جرم علیه بشریت دانشگاه سارایوو، میزبان عثمان سوفتیچ، از تحلیلگران ارشد خاورمیانه در منطقه بالکان است تا به ریشه‌یابی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بپردازد. تاریخ فلسطین قبل از اشغالگری رژیم‌صهیونیستی، روند اشغالگری رژیم‌صهیونیستی، ارتباط کشور‌های عربی با مسأله فلسطین، نقش گروه‌های یهودی ضد‌صهیونیسم، بررسی نقش انقلاب ایران و امام خمینی (ره) در هویت‌بخشی به مسأله فلسطین و تبیین نقش‌آفرینی گروه‌های مقاومت از محور‌هایی است که در این برنامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

کانال رادیویی و تلویزیونی کردی شبکه جهانی سحر به‌مناسبت روز مادر در برنامه تلویزیونی زنده و اجتماعی «ایستگاه» با دعوت از مادر نمونه کارآفرین کردزبان، اختصاص، استقرار خبرنگار اختصاصی و برقراری ارتباط مستقیم با مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی در کرمان، پخش مستند‌های «من قاسم سلیمانی هستم»، «سلفی با ابومهدی» و «حکمت سلیمانی» زبان‌گردانی شده به زبان کُردی، پخش مجموعه نماهنگ‌هایی با عنوان «شهید قدس» در رادیو و تلویزیون سحر کُردی، پخش گزارش‌های اختصاصی از شهر‌های مختلف ایران، اربیل و عراق با موضوع روز مقاومت و شهادت سردار سلیمانی در بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون سحر کُردی، پخش ویژه برنامه‌های رادیویی به دو گویش هم‌زمان سورانی و کرمانجی و مرتبط با روز مقاومت و سالگرد سردار سلیمانی، تولید نسخه شنیداری با موضوع روز زن و شهادت سردار سلیمانی در فضای مجازی و وبگاه کانال سحر کُردی، رونمایی از ترجمه کُردی کتابی از سردار شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» در چهارمین سالگرد شهادت ایشان در معاونت برون‌مرزی، پخش ۱۳ بخش از سخنان «سردار دل‌ها» در قالب نمایشنامه رادیویی در رادیو سحر کُردی با حضور صداپیشگان مجرب کُردزبان و نمایش این مجموعه برنامه به‌صورت هم‌زمان از طریق رادیو، تلویزیون و فضای مجازی کانال (وبگاه شبکه و رادیونمای سحر کُردی) و...

کانال اردوی شبکه جهانی سحر برای چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در برنامه زنده و اجتماعی «نیادن» به این مناسبت می‌پردازد. این کانال پخش مستند‌های «سلفی با ابومهدی»، «حکمت سلیمانی»، «آزادی موصل» و «من قاسم سلیمانی هستم»، پخش نماآهنگ‌های «سردار دل‌ها، پاشو برادر، در مسیر کربلا، رقص در خون، سلیمانی‌ها در راهند، مکالمه با بی‌سیم، امیر حقیقت، باور دل، برادرانه، پاداش مجاهدت، روز وصل، ستاره شب، سردار وطن، عقیق مقاومت، مکتب درس‌آموز، مناجات حاج قاسم» و... را در فهرست پخش خود قرار داده است.

شبکه خبری العالم، پخش مستند «شیدایی» در شش قسمت و مستند مصاحبه «اشک» را در فهرست پخش خود قرار داده است. همچنین ساخت مستندی با موضوع «ابومهدی المهندس» نیز در دستور کار قرار دارد. در برنامه‌های ثابت روزانه «مصباح جدید» و «ذاکره التاریخ» نیز به موضوع سالگرد شهادت سردار دل‌ها پرداخته می‌شود.

گروه فرهنگ و معارف اسلامی ساخت برنامه‌ای را با موضوع زندگی شهید سلیمانی به نام «سرباز وطن» در پنج قسمت با عناوین «کودکی و نوجوانی»، «دفاع مقدس و جنگ تحمیلی»، «بعد از جنگ»، «فرمانده سپاه قدس» و «شهادت» تولید کرده و در اختیار رادیو‌های معاونت برون‌مرزی قرار داده است تا پس از زبان‌گردانی از این رادیو‌ها پخش شود.

شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی با تمرکز بر سالگرد شهادت سردار سلیمانی در برنامه «ایران امروز» با عنوان شهید قدس، به معرفی شهید سلیمانی به‌عنوان برجسته‌ترین فرمانده سپاه قدس و تاثیری که این شهید در ایجاد اجماع و هماهنگی و طراحی راهبرد برای مقابله با رژیم‌صهیونیستی در میان نیرو‌های منطقه داشت، می‌پردازد.

همچنین در این برنامه عمق و دلیل محبوبیت سردار سلیمانی در میان ایرانی‌ها، عراقی‌ها، سوری‌ها، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها مورد واکاوی قرار خواهدگرفت. برنامه «به‌طور خلاصه» به نقش سردار سلیمانی در جان گرفتن مقاومت اسلامی، برنامه «۱۰ دقیقه» به بررسی نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در نابودی داعش و معرفی داعش به عنوان بازوی تروریستی آمریکا و اسرائیل در منطقه، برنامه «جریان خاورمیانه» با محوریت شهید سلیمانی و هماهنگی میان نیرو‌های مقاومت در منطقه برای مقابله با رژیم‌صهیونیستی روی آنتن می‌رود. همچنین سردار سلیمانی و مسأله فلسطین از نگاه ناظران بین‌المللی در برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» و نقش سردار سلیمانی در متحد کردن مذاهب برای مبارزه با اسرائیل در برنامه «نگاهی به اسلام» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان هیسپان تی‌وی برنامه «چند رسانه‌ای» این شبکه با محوریت سیاست خارجی و سردار سلیمانی، «برچسب» با موضوع بررسی توییت‌های چهره‌های سرشناس درباره شهادت حاج‌قاسم، «ویکی هیسپان» با محوریت بررسی اقدمات و تاثیرات سردار سلیمانی و «پرونده فلسطین» با موضوع بررسی اقدامات شهید سلیمانی برای پیشبرد اهداف محور مقاومت، برنامه گفتگو‌محور «شیشه دارو» با حضور مهمانان، ابعاد مختلف زندگی، اقدامات و تاثیرات فعالیت‌های شهید سردار سلیمانی را به سمع و نظر مخاطبان خود می‌رساند.

پخش مستند‌های «شهید قدس» با موضوع بررسی اقدامات شهید سلیمانی در حمایت از فلسطین و تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار شهید سلیمانی در راه آزادی قدس شریف، «پاییز ۵۰ سالگی» نیز که روایتی است از شهید محمد جمالی از خاطرات جبهه و ارتباطش با سردار شهید سلیمانی، «خاطرات آن مرد»، «بغداد ۰۱:۲۰»، «فرمانده خوب»، «اوایل ژانویه»، «قاسم»، «چند قدم آن‌طرف‌تر» و «محاصره ۳۶۰ درجه» با موضوع شهید سلیمانی برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان خود برای پخش در این ایام در نظر گرفته است.

همچنین به سبب پخش فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از شبکه هیسپان تی‌وی علاوه بر بررسی این فیلم، به نقش سپهبد سلیمانی در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نیز پرداخته می‌شود.

شبکه هوسا تی‌وی با برنامه‌های «آفریقا با سردار دل‌ها»، «بیعت با شهیدان مقاومت» که به اقدامات و تلاش‌های این شهید اختصاص دارد و مخاطبان خود در کشور‌های قاره آفریقا را با این چهره بین‌المللی جبهه مقاومت آشنا می‌کند. هوسا تی‌وی همچنین در بخش‌های مختلف خود، با مخاطبان آفریقایی شبکه ارتباط برقرار می‌کند و نظرات آن‌ها را در‌باره شهید سلیمانی و روز جهانی مقاومت جویا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها